Radost z poznání
100+1 zahraniční zajímavost 8/2014: Legendy, které stvořila náhoda
Moderní průmyslové výrobky ovlivňují náš vnitřní svět víc, než si připouštíme. Definují naše hodnoty, vytvářejí nové zvyky a ovlivňují způsob, jakým myslíme. S trochou nadsázky bychom mohli říct, že lidstvo se chová podle toho, jaké zrovna používá produkty.
Tak například pokud jde o jazyk: Technologický věk přinesl značky, které byly natolik úspěšné a prorazily takovou silou, že se z jejich názvů – podstatných jmen – stala slovesa. Z vysavačů Lux tak vzniklo staré dobré „luxování“ a z kopírek Xerox v češtině příšerně krkolomné, leč používané „oxeroxovat“. Firma Xerox mimochodem přišla v 90. letech s nákladnou kampaní, která měla zákazníky přesvědčit, aby zmíněné sloveso pro výrobu fotokopií nepoužívali. Unikátní značka by se prý mohla stát příliš všeobecnou a lidé by si ji – podobně jako v případě vysavačů – přestali spojovat s konkrétním výrobcem.
Dnes s něčím takovým nikdo problém nemá. Něco „vygooglit“ ve smyslu vyhledat na internetu představuje standardní součást slovníku mladší a střední generace, aniž by přitom hlavouni z firmy Google ztráceli klidné spaní. Právě naopak – jedna z moderních marketingových pouček praví, že pokud se název vašeho výrobku stane slovesem či synonymem pro celou skupinu produktů, jste za vodou.
Existuje nepřeberné množství příkladů, jak výrobky dále ovlivňují naše chování. Kdo by si před sto lety pomyslel, že je možné prosedět celé hodiny nečinně na gauči a sledovat pohybující se obrázky? Měli by vás za flákače. A ejhle, dnes průměrný Čech v produktivním věku stráví před televizí asi tři hodiny denně, a pokud mu je přes 55 let, tak ještě o dvě hodiny více. Ti mladší se zase méně setkávají, aby si jen tak obyčejně popovídali. Proč taky, když na sebe všechny důležité novinky už „práskli“ na Facebooku? O tom, jak technické hračky v podobě tabletů a chytrých telefonů provětrávají naše peněženky, protože bez nich se cítíme být sto let za opicemi, radši ani nemluvme… Ale nezoufejte – nejste v tom sami. Prakticky tímtéž si prošly už nejméně čtyři generace před námi. Po čem všem toužily, s tím vás seznámí článek o ikonických výrobcích na straně 50.
A až vás radosti trhu přestanou bavit, doporučuji zabrousit mezi skutečné skvosty historie, přírody, architektury… Právě nyní totiž můžete na stáncích nalézt Speciál 100+1 Největší divy světa, který vás mimo jiné provede zázraky lidské vynalézavosti a nejkrásnějšími místy naší planety.